Eksproprijacija predstavlja pravni postupak kojim država preuzima privatnu imovinu radi ostvarivanja javnog interesa, uz pravičnu naknadu vlasniku. Kao advokat u Srbiji, važno je razumeti sve aspekte ovog zakona kako biste mogli adekvatno savetovati svoje klijente. Ovaj blog post će pružiti detaljan pregled osnovnih odredbi Zakona o eksproprijaciji.


Osnovne odredbe


Nepokretnosti se mogu eksproprisati ili se svojina na njima može ograničiti samo u javnom interesu utvrđenom na osnovu zakona, uz naknadu koja ne može biti niža od tržišne. Javni interes za eksproprijaciju nepokretnosti utvrđuje se zakonom ili odlukom Vlade u skladu sa zakonom. U smislu ovog zakona, nepokretnostima se smatraju zemljišta, zgrade i drugi građevinski objekti. Danom pravosnažnosti rešenja o eksproprijaciji menja se sopstvenik na eksproprisanoj nepokretnosti, što se naziva potpuna eksproprijacija. Eksproprijacijom može da se ustanovi i službenost na nepokretnosti ili zakup na zemljištu na određeno vreme, što se naziva nepotpuna eksproprijacija. Zakup može trajati najviše do tri godine, a korisnik eksproprijacije je dužan da zemljište vrati u prvobitno stanje nakon isteka zakupa.

Privremeno Zauzimanje i Pripremne Radnje

Zemljište koje služi određenoj potrebi u vezi sa izgradnjom može se privremeno zauzeti najduže do tri godine. Privremeno zauzimanje prestaje čim prestane potreba zbog koje je određeno, a zemljište se vraća u prvobitno stanje. Na određenoj nepokretnosti može se dozvoliti vršenje pripremnih radnji u svrhu eksproprijacije.

Korisnici Eksproprijacije

Eksproprijacija se može vršiti za potrebe Republike Srbije, autonomne pokrajine, grada, opštine, javnih fondova, javnih preduzeća, kao i za potrebe privrednih društava sa većinskim državnim kapitalom. Službenost se može ustanoviti u korist subjekata kao i građana, radi postavljanja infrastrukture poput vodovodnih cevi, električnih i telefonskih kablova. Korisnik eksproprijacije stiče pravo da koristi eksproprisanu nepokretnost za svrhu radi koje je eksproprijacija izvršena.

Naknada i Vršenje Eksproprijacije

Ako sopstvenik nema ekonomskog interesa da koristi preostali deo nepokretnosti, može zatražiti eksproprijaciju i tog dela. Naknada za eksproprisanu nepokretnost određuje se u novcu, ukoliko zakonom nije drukčije određeno. Eksproprijacijom građevinskog objekta na građevinskom zemljištu u državnoj svojini, sopstveniku prestaje pravo korišćenja zemljišta. Sopstvenik ima pravo na naknadu za zemljište. Eksproprisana nepokretnost može se vratiti ranijem sopstveniku pod uslovima propisanim zakonom. Na područjima zahvaćenim elementarnim nepogodama većeg obima, eksproprijacija se sprovodi po posebnom postupku.

Posebne Odredbe

Naknada za eksproprisano obradivo poljoprivredno zemljište određuje se davanjem drugog odgovarajućeg zemljišta iste kulture i klase, osim u slučajevima eksploatacije resursa ili izgradnje energetskih objekata. Ako korisnik eksproprijacije nije u mogućnosti da ponudi drugo odgovarajuće poljoprivredno zemljište, naknada se određuje u novcu. Ranijem sopstveniku eksproprisnog objekta koji je korišćen za uzgoj stoke i smeštaj ili preradu poljoprivrednih proizvoda, naknada se određuje davanjem drugog objekta u kome će moći da nastavi obavljanje delatnosti. Korisnik eksproprijacije je dužan da izvrši obavezu najkasnije u roku od 12 meseci od dana rušenja eksproprisanog objekta.


Detaljan pregled naknada i alternativnog smeštaja po Zakonu o eksproprijaciji


Zakon o eksproprijaciji ne samo da reguliše preuzimanje privatne imovine u javnu svrhu, već i štiti prava ranijih vlasnika, pružajući im odgovarajuće naknade i alternativni smeštaj. Kao advokat u Srbiji, važno je razumeti sve aspekte ovog zakona kako biste mogli adekvatno savetovati svoje klijente. Ovaj blog post će pružiti detaljan pregled ključnih odredbi koje se tiču naknada i alternativnog smeštaja.

Naknada za Stambene i Poslovne Prostorije

Raniji vlasnici stambenih zgrada, stanova ili poslovnih prostorija imaju pravo da zatraže da im korisnik eksproprijacije obezbedi drugu nekretninu koja po strukturi i površini odgovara njihovim uslovima pre eksproprijacije. Ova nekretnina mora biti na istom mestu ili u bližoj okolini, omogućavajući nastavak stanovanja ili obavljanja delatnosti. U slučaju izvođenja radova na velikim kompleksima zemljišta, korisnik eksproprijacije je obavezan da ranijem vlasniku obezbedi odgovarajuću nekretninu na teritoriji opštine u kojoj se nalazila eksproprisana nepokretnost.

Ranijem vlasniku koji koristi eksproprisani objekat, nova nepokretnost mora biti obezbeđena pre rušenja starog objekta. Ukoliko raniji vlasnik nije koristio eksproprisani objekat, nova nepokretnost mora biti obezbeđena najkasnije u roku od šest meseci od dana pravosnažnosti rešenja o eksproprijaciji. Raniji vlasnici stambenih objekata eksproprisanih zbog eksploatacije mineralnih sirovina imaju pravo na građevinsku parcelu u okviru ukupne naknade, pod uslovom da su raseljeni zbog eksproprijacije i da su u trenutku donošenja rešenja o eksproprijaciji imali prebivalište u tom objektu.

Razlika u Vrednosti

Ako se vrednosti eksproprisanog objekta i objekta koji se daje na ime naknade razlikuju, korisnik eksproprijacije ili raniji vlasnik moraju isplatiti razliku u ceni drugoj strani. Raniji vlasnik ima ovu obavezu samo ako se saglasi da mu se na ime naknade dodeli nekretnina veće vrednosti od eksproprisanog objekta. Način, uslovi i rok isplate razlike utvrđuju se sporazumom stranaka ili odlukom suda.

Naknada u Novcu

Ako raniji vlasnik ne zahteva da mu se za eksproprisanu nepokretnost obezbedi druga nekretnina, korisnik eksproprijacije je dužan da mu isplati naknadu u novcu bez obaveze obezbeđenja druge nekretnine. Ova odredba omogućava fleksibilnost vlasnicima koji možda imaju različite planove za svoje buduće stambene ili poslovne potrebe.

Prava Zakupaca

Zakupcima stanova u društvenoj ili državnoj svojini na neodređeno vreme, kao i nosiocima stanarskog prava u eksproprisanim stambenim zgradama ili stanovima, korisnik eksproprijacije je dužan da pre rušenja zgrade obezbedi korišćenje drugog odgovarajućeg stana sa istim pravima zakupca. Ova odredba osigurava da zakupci ne budu dovedeni u nepovoljan položaj zbog eksproprijacije.


Utvrđivanje Javnog interesa


Zakon o eksproprijaciji u Srbiji reguliše postupak kojim država može preuzeti privatnu imovinu u javnu svrhu, uz odgovarajuću naknadu vlasnicima. Ključni deo ovog zakona je utvrđivanje javnog interesa. Kao advokat, važno je razumeti proces i kriterijume za utvrđivanje javnog interesa kako biste mogli adekvatno savetovati svoje klijente. Ovaj blog post pruža detaljan pregled odredbi koje se odnose na utvrđivanje javnog interesa.

Kriterijumi za Utvrđivanje Javnog Interesa

Vlada može utvrditi javni interes za eksproprijaciju ako je eksproprijacija nepokretnosti neophodna za izgradnju objekata u oblasti obrazovanja, zdravstva, socijalne zaštite, kulture, vodoprivrede, sporta, saobraćajne, energetske i komunalne infrastrukture. Takođe, objekti za potrebe državnih organa, organa teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, kao i objekti za potrebe odbrane zemlje spadaju u kategorije za koje može biti utvrđen javni interes. Izgradnja stanova za socijalno ugrožena lica takođe može biti razlog za utvrđivanje javnog interesa.

Javni interes može biti utvrđen i kada je eksproprijacija nepokretnosti neophodna za eksploataciju mineralnih sirovina, zaštitu životne sredine, ili zaštitu od elementarnih nepogoda. Ovo uključuje izgradnju objekata i izvođenje radova za te svrhe, kao i pribavljanje neizgrađenog zemljišta za raseljavanje naselja ili delova naselja.

Proces Utvrđivanja Javnog Interesa

Vlada može utvrditi javni interes za eksproprijaciju nepokretnosti koje su neophodne za obezbeđenje nenovčanog uloga Republike Srbije u privredno društvo prema ugovoru o zajedničkom ulaganju. Javni interes može se utvrditi ako je donet odgovarajući planski akt u skladu sa zakonom. Predlog za utvrđivanje javnog interesa može podneti lice koje može biti korisnik eksproprijacije prema zakonu.

Predlog se podnosi Vladi preko ministarstva nadležnog za poslove finansija i sadrži podatke o nepokretnosti, vrsti objekta ili radova predviđenih na određenom zemljištu, kao i podatke o zemljištu za naknadu ranijim vlasnicima. Uz predlog se prilaže izvod iz odgovarajućeg planskog akta, a u slučaju nenovčanog uloga, izvod iz ugovora o zajedničkom ulaganju.

Rokovi i Odluke

Vlada je dužna da odluči o predlogu za utvrđivanje javnog interesa u roku od 90 dana. Ako predlagač ne dostavi sve potrebne dokaze, ministarstvo nadležno za poslove finansija odbaciće predlog kao nepotpun. Aktom o utvrđivanju javnog interesa Vlada određuje i korisnika eksproprijacije. Rešenje se može doneti bez prethodnog saslušanja stranaka.

U rešenju Vlade navode se pojedinačne nepokretnosti ili akt kojim su one obuhvaćene. Rešenje se objavljuje u „Službenom glasniku Republike Srbije“. Protiv rešenja se može pokrenuti upravni spor kod nadležnog suda u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja.


Pripremne radnje u svrhu eksproprijacije


Zakon o eksproprijaciji u Srbiji omogućava pravnim licima koja nameravaju da podnesu predlog za eksproprijaciju da izvrše potrebne pripremne radnje na određenoj nepokretnosti. Kao advokat, važno je da razumete proces i kriterijume za dozvolu pripremnih radnji kako biste adekvatno savetovali svoje klijente. Ovaj blog post pruža detaljan pregled odredbi koje se odnose na pripremne radnje u svrhu eksproprijacije.

Dozvola za Pripremne Radnje

Pravno lice koje namerava da podnese predlog za eksproprijaciju može tražiti dozvolu za izvršenje pripremnih radnji kao što su ispitivanje zemljišta i premeravanje. Ove radnje su neophodne za izradu studije opravdanosti, podnošenje predloga za utvrđivanje javnog interesa ili predloga za eksproprijaciju. U predlogu za dozvolu vršenja pripremnih radnji moraju se naznačiti svrha predloženih radnji, nepokretnost na kojoj se namerava vršenje radnji, sopstvenik te nepokretnosti, priroda, obim i svrha radnji, kao i vreme trajanja.

Postupak Odobravanja

O predlogu za dozvolu vršenja pripremnih radnji rešava ministarstvo nadležno za poslove finansija. Ako podnosilac predloga učini verovatnim da su pripremne radnje potrebne za svrhe određene zakonom, ministarstvo će odobriti vršenje pripremnih radnji. Prilikom donošenja rešenja, vodi se računa da se radnje ne vrše u nepodesno vreme za sopstvenika nepokretnosti, s obzirom na kulturu zemljišta i svrhu za koju se koristi. U rešenju se navode pripremne radnje koje podnosilac može da vrši i rok do kojeg je dužan da ih izvrši. Rešenjem se ne može dozvoliti izvođenje građevinskih ili sličnih radova.

Naknada za Pripremne Radnje

Pravno lice u čiju je korist dozvoljeno vršenje pripremnih radnji dužno je da sopstveniku nepokretnosti plati naknadu propisanu zakonom. Ovo osigurava da sopstvenik nepokretnosti bude pravedno kompenzovan za bilo kakve neugodnosti ili štetu koja može nastati tokom vršenja pripremnih radnji.


Postupak eksproprijacije 


Zakon o eksproprijaciji u Srbiji detaljno uređuje postupak kojim država može preuzeti privatnu imovinu u javnu svrhu, uz pravičnu naknadu vlasnicima. Kao advokat, važno je razumeti sve korake ovog postupka kako biste adekvatno savetovali svoje klijente. Ovaj blog post pruža detaljan pregled postupka eksproprijacije.

Predlog za Eksproprijaciju

Korisnik eksproprijacije može podneti predlog za eksproprijaciju tek nakon što je utvrđen javni interes za eksproprijaciju nepokretnosti. U ime Republike Srbije, predlog za eksproprijaciju podnosi republički javni pravobranilac. U ime autonomne pokrajine, grada, grada Beograda ili opštine, predlog za eksproprijaciju podnosi nadležni javni pravobranilac ili drugo lice koje zastupa te institucije. Predlog se podnosi opštinskoj upravi opštine na čijoj se teritoriji nalazi nepokretnost, u roku od jedne godine od dana utvrđivanja javnog interesa.

Sadržaj Predloga za Eksproprijaciju

U predlogu za eksproprijaciju nepokretnosti moraju biti naznačeni naziv i sedište podnosioca predloga, nepokretnost za koju se predlaže eksproprijacija, mesto gde se ta nepokretnost nalazi, sopstvenik nepokretnosti i njegovo prebivalište ili sedište, kao i svrha radi koje se predlaže eksproprijacija.

Potrebna Dokumentacija

Uz predlog za eksproprijaciju, podnosi se izvod iz katastra nepokretnosti ili drugih javnih knjiga koji sadrži podatke o nepokretnosti, overen izvod iz odgovarajućeg planskog akta ili izvod iz ugovora o zajedničkom ulaganju ako planski akt ne postoji, te dokaz o utvrđenom javnom interesu za eksproprijaciju.

Garancije za Naknadu

Pored isprava, korisnik eksproprijacije mora podneti garanciju jedne od poslovnih banaka na iznos dinarskih sredstava potrebnih za obezbeđenje naknade. Garancija važi do isplate naknade i sadrži klauzulu da se iznos uvećava za indeks rasta cena na malo do momenta isplate. Ako korisnik eksproprijacije ne može otvoriti račun kod poslovne banke, podnosi potvrdu o obezbeđenim sredstvima u budžetu ili drugi instrument obezbeđenja plaćanja naknade.

Postupak i Donošenje Rešenja

Postupak po predlogu za eksproprijaciju sprovodi i rešenje donosi opštinska uprava nadležna za imovinsko pravne poslove opštine na čijoj se teritoriji nalazi nepokretnost. Ukoliko su podnete isprave u skladu sa zakonom i dokazane potrebne činjenice, organ će usvojiti predlog za eksproprijaciju, u suprotnom, odbiće predlog. Pre donošenja rešenja, organ saslušaće sopstvenika nepokretnosti o činjenicama od značaja za eksproprijaciju.

Protiv prvostepenog rešenja može se podneti žalba ministarstvu nadležnom za poslove finansija. U slučaju eksproprijacije preostalog dela nepokretnosti, organ koji vodi postupak dužan je da pouči ranijeg sopstvenika da može podneti zahtev za eksproprijaciju preostalog dela nepokretnosti i unese to u zapisnik. Zahtev se može podneti u roku od dve godine od završetka izgradnje objekta ili izvođenja radova.


Rešenja, zabeležbe i troškovi


Zakon o eksproprijaciji u Srbiji propisuje niz detalja koji se odnose na rešenja, zabeležbe i troškove postupka eksproprijacije. Kao advokat, važno je razumeti sve korake i obaveze korisnika eksproprijacije kako biste adekvatno savetovali svoje klijente. Ovaj blog post pruža detaljan pregled ovih ključnih aspekata zakona.

Sadržaj Rešenja o Eksproprijaciji

Rešenje kojim se usvaja predlog za eksproprijaciju naročito sadrži naznačenje korisnika eksproprijacije, nepokretnosti koja se ekspropriše sa podacima iz katastra, sopstvenika nepokretnosti i njegovo prebivalište ili sedište. Takođe, rešenje sadrži svrhu eksproprijacije i obavezu korisnika eksproprijacije da podnese pismenu ponudu o obliku i visini naknade za eksproprisanu nepokretnost. Korisnik eksproprijacije dužan je da na osnovu predloga za eksproprijaciju podnese zahtev za zabeležbu eksproprijacije u katastru nepokretnosti. Otuđenje nepokretnosti za koju je stavljena zabeležba eksproprijacije nema pravnog dejstva prema korisniku eksproprijacije.

Troškovi Postupka

Troškove postupka eksproprijacije snosi korisnik eksproprijacije. Korisnik eksproprijacije stiče pravo da stupi u posed eksproprisane nepokretnosti danom pravosnažnosti odluke o naknadi ili zaključenjem sporazuma o naknadi, osim ako zakonom nije drukčije određeno. Na zahtev korisnika eksproprijacije, ministarstvo nadležno za poslove finansija može odlučiti da se nepokretnost preda korisniku pre pravosnažnosti odluke o naknadi, ako je to neophodno zbog hitnosti izgradnje ili izvođenja radova. Ukoliko korisnik eksproprijacije ne utvrdi potrebne elemente za određivanje visine naknade, predaja u posed neće biti dozvoljena.

Pravo na odustanak i poništaj rešenja

Korisnik eksproprijacije može odustati od predloga za eksproprijaciju do pravosnažnosti rešenja. Pravosnažno rešenje o eksproprijaciji može se poništiti ili izmeniti kada to zajednički zahtevaju korisnik i raniji sopstvenik. Na zahtev ranijeg sopstvenika, rešenje se može poništiti ili izmeniti ako korisnik u roku od tri godine od pravosnažnosti odluke o naknadi nije izvršio znatnije radove na objektu. Po isteku roka od pet godina, raniji sopstvenik ne može podneti zahtev za poništaj ili izmenu rešenja, osim u slučaju eksploatacije mineralnih sirovina gde taj rok iznosi šest godina, odnosno osam godina za površinske kopove.

Imovinsko-pravni odnosi

O odustanku od predloga za eksproprijaciju i po zahtevu za poništaj ili izmenu pravosnažnog rešenja o eksproprijaciji, rešava organ koji je rešavao u prvom stepenu. Ako je na nepokretnosti bilo više suvlasnika, za odlučivanje je potrebno da većina podnese zahtev, ali će organ tražiti izjašnjavanje i od ostalih suvlasnika. Imovinsko-pravne odnose između korisnika eksproprijacije i sopstvenika nepokretnosti u slučaju spora rešava nadležni sud.


Zaključak


Eksproprijacija je složen pravni postupak koji zahteva pažljivo praćenje svih zakonskih procedura i poštovanje prava vlasnika. Zakon o eksproprijaciji Srbije pruža jasne smernice za sprovođenje ovog postupka ali je važno da vlasnici imovine budu informisani o svojim pravima i obavezama. Ukoliko ste suočeni sa postupkom eksproprijacije, savetujemo vam da potražite pravnu pomoć kako biste osigurali pravičnu naknadu za svoju imovinu i zaštitili svoja prava.

Razumevanje svih aspekata Zakona o eksproprijaciji ključno je za pružanje kvalitetne pravne podrške i zaštitu prava vaših klijenata.

Ako vam je potrebna stručna pravna pomoć, preporučujemo da nam se obratite kao advokatu iz Novog Sada koji ima dugogodišnje iskustvo u ovoj oblasti prava.

Kristina Đapa – advokat Novi Sad / advokati Novi Sad